Hoofdstuk II

Alle waarden op hun kop

We moeten nadenken over hoe we actie kunnen ondernemen, al die mooie voorstellen voor de toekomst concreet maken. De tijd van leiden volgens het principe van de sterkste is voorbij, laat ons de krachten bundelen en aan een constructieve samenwerking timmeren.

Jacques Crahay, voorzitter van de Union Wallonne des Entreprises

Het is essentieel om te luisteren en de mens weer centraal te stellen.

Isabelle Dantoing, Experience Learning Lead bij UCB

‘Veiligheid’ is het sleutelwoord van deze crisis geworden. Bij veel mensen werden hun belangrijkste waarden overhoop gehaald. Ambitie, erkenning en concurrentie hebben plaatsgemaakt voor veiligheid, gezondheid, solidariteit, vertrouwen, wendbaarheid, rechtvaardigheid, enz. Deze verschuiving in de belangrijkste waarden heeft bij sommigen geleid tot ongewoon gedrag, dit tot grote verbazing van de managers. Briljante werknemers sloten zich op in hun “kot”, verlamd door angst voor het onbekende, terwijl werknemers die meestal niet erg betrokken waren, veranderden in superhelden geïnspireerd door solidariteit.

Gezondheid en veiligheid zijn sterke thema’s geworden, waarvan maskers en hydro-alcoholische gel de concrete symbolen werden. Ze stelden managers in staat het rolmodel te zijn en indien nodig maatregelen af te dwingen om elke schijn van onrechtvaardigheid uit te sluiten

Wilt u meer lezen en het standpunt van de coaches van BAO Group ontdekken?
Ontvang deze complete white paper gratis per e-mail.