Learning – Opleidingen
Catalogus
De kunst van aanpassingsvermogen en veerkracht bij verandering
Er zijn mensen die ervoor zorgen dat de zaken gebeuren, er zijn mensen die zien dat de zaken gebeuren en er zijn mensen… die zich afvragen wat er is gebeurd.
-
› Voor wie?
Iedereen die betrokken is bij change management binnen een bedrijf, meer bepaald: leidinggevenden, project- en teamverantwoordelijken, hr-medewerkers.
-
› Doel
In de natuur verandert alles voortdurend. De verandering die in deze wereld overal aanwezig en onvermijdelijk is, wordt binnen bedrijven echter vaak als negatief ervaren.
We nodigen de deelnemers uit om participatieve en veerkrachtige spelers te worden, die zich ervan bewust zijn dat het een voordeel is als je openstaat voor verandering. Tijdens deze module zullen we voornamelijk het menselijke aspect van change management behandelen.
- Bewustwording van het eigen functioneren, meer bepaald ten opzichte van verandering: verzetten we ons of geven we blijk van veerkracht?
- Hoe kunnen we het functioneren van anderen begrijpen en zorgen voor een positieve en constructieve dynamiek binnen een team?
- Hoe creëren we een participatieve omgeving die authentieke communicatie bevordert?
- Hoe maken we zoveel mogelijk medewerkers warm voor het proces van verandering?
-
› Programma
De workshop zal voornamelijk bestaan uit het onderzoeken van zeer concrete gevallen, het analyseren van situaties die de deelnemers in hun werkomgeving meemaken en praktische oefeningen die in perspectief zullen worden geplaatst, stukken theorie, sleutels voor interpretatie en concrete hulpmiddelen. Op basis daarvan zullen we één van deze hulpmiddelen voorstellen:
- De eigen manier van functioneren en die van anderen alsook de sterke en zwakke punten m.b.t. verandering identificeren en begrijpen (model van sociale stijlen, individuele waarden en waarden van de organisatie, enz.).
- De angst en weerstand ten opzichte van verandering herkennen, de inherente manieren om met die angsten om te gaan en de mogelijkheden om ze te doorbreken identificeren.
- De eigen emoties en die van anderen leren herkennen en beheersen.
- Processen gebruiken van collectieve intelligentie (STOP/KEEP/START, SWOT, enz.), peer coaching, enz.
- Een doeltreffende communicatie ontwikkelen en hulpmiddelen voor coaching doorgeven om de medewerkers te inspireren, zodat ze niet langer toekijken, maar ook actief meewerken.
- …
- Duur: 1 dag gevolgd door een halve dag
- Plaats: De opleiding kan doorgaan in uw organisatie of in de lokalen van onze organisatie.
- Een syllabus wordt ter beschikking gesteld van de deelnemers.